Pori-Helsinki rataa koskeva esiselvitys on valmistunut. Yhteydestä käytetään selvityksessä nimeä Helsinki-Forssa-Pori (HFP)-rata.
http://www.satakuntaliitto.fi/linkki...id=908&sid=448
Radalla on Helsingin päässä kolme eri linjausvaihtoehtoa:
- Ve1: Lohjan ja Espoon kautta
- Ve2: Rakenteilla olevan Kehäradan kautta
- Ve3: Forssasta Riihimäen kautta Helsinkiin
Henkilöliikenne:
Pori ja Helsingin välillä on arvioitu olevan 14-24 henkilöjunaa päivässä eli 7-12 päivittäistä junaa suuntaansa.
Selvityksessä matkustajamääriksi arvioidaan päivässä seuraavaa:
- Pori-Kokemäki: 2.500-6.000
- Kokemäki-Humppila: 1.800-4.500
- Forssa-Helsinki: 4.000-10.600
Vastaavasti selvityksessä olevasta kartasta selviää muiden tulevaisuuden ratahankkeiden ennustetut matkustajamäärät päivässä:
- ELSA-rata eli Espoo-Lohja-Salo rata: 11.200
- Lahti-Mikkeli rata: 8.300
- Heli-rata eli Helsingistä itään vievä rata: 16.200
Tavaraliikenteelle radan merkitys olisi suhteellisen pieni: 1-4 tavarajunaa Humppila-Kokemäki ja maksimissaan kahdeksan junaa Forssa-Helsinki välillä vuorokaudessa. Kokemäki-Humppila välin tavarajunamäärät vertaantuvat nykyisellä rataverkolla Vaasa-Seinäjoki rataan ja Forssa-Helsinki välin taas Toijala-Turku rataan.
Näkökulma:
Kaikki muut vireillä olevat ratahankkeet näyttävät ajavan suoran Pori-Helsinki yhteyden edelle ainakin matkustajapotentiaalilla tarkasteltuna. Myöskin tavaraliikenteen potentiaali HFP-radalla olisi vähäinen. Jotta tavoiteaika 1:30 voidaan Pori-Helsinki välillä saavuttaa, tulee keskinopeuden olla 160km/h. Tämä vaatii rataa jolla voidaan liikennöidä 200-220km/h. Samalla keskinopeudella nykyistä rataverkkoa käyttäen matka-aika olisi hieman yli 2 tuntia.
Satakunnan maakuntaliiton tulee nyt miettiä eri hankkeiden priorisointia: Tampereen radan perusparantaminen on tietenkin päällimmäisenä hankkeena, mutta mitä sen jälkeen? Onko Turku-Pori ratayhteys tärkeämpi kuin Helsinki-Pori? Kumpi radoista on realistisempi lähitulevaisuudessa?