Kalusto

| |

Erityyppisen kaluston pituusvertailua.

Satakunnan raideliikenne on tällä sivustolla suunniteltu järjestettäväksi duo-periaatteella tavallisten moottorivaunujen sijaan. Haapamäen suunnnan liikenne voidaan myös hoitaa normaaleilla dieselmoottorivaunuilla, jotka leveytensä ja painonsa puolesta mahdollistavat raitiotiellä liikkumisen. Raitiojunilla voidaan verkosto viedä tiheästi asutuilla alueilla lähemmäs asukkaita eikä olla sidottuna nykyisten rautateiden maastokäytäviin. Yhden vaunun pituus on noin 27-37 metriä ja vaunuja voidaan kytkeä henkilöliikenteessä 2 kappaletta yhteen. Satakuntaan soveltuisi lyhyt vaunu eli alle 30 metriä pitkä. Tämänlaisessa vaunussa on noin 70 istumapaikkaa ja noin 100 seisomapaikkaa. Vaunuja voidaan kytkeä kaksi yhteen. Näin saadaan tarvittaessa noin 350 henkeä vetäviä raitiovaunujunia. Vaunut sisäänkäynnit ovat laiturin tasossa, joten myös liikuntarajoitteisten on helppoa käyttää joukkoliikennettä. Hinta toteutuneiden kauppojen perustella on noin 2-3 miljoonaa euroa. Viereisestä kuvasta saa käsityksen kyseisen kaluston kokoluokasta: Kapasiteettia tuplasti normaaliin telilinja-autoon verrattuna, mutta merkittävästi vähemmän kun esimerkiksi pääkaupunkiseudulla käytettävissä lähijunissa. Kapasiteetiltaan duoraitiovaunu muistuttaa paikallisliikenteen 1960 - 80 lukujen kalustoa Dm7:ää. Porin sisäisille linjoille on järkevää ostaa edullisempia normaaleja raitiovaunuja joko uusina tai käytettyinä. Normaalien raitiovaunujen hinta on toteutuneiden kauppojen mukaan jäänyt alle 2 miljoonan euron.
Raitiojunia:

Siemens Avanto/S70:

Suurin osa vaunuista tilattu Yhdysvaltoihin, mutta 15 kappaletta on käytössä Ranskassa Pariisissa Aulnayn ja Bondyn välisellä reitillä. Vaunun ranskalaisessa 37 metriä pitkässä versiossa on 86 istuma- ja 156 seisomapaikkaa eli yhteensä 242. Yhdysvalloissa on käytössä lyhyempi 27m pitkä versio Matalalattian osuus junasta on 80%. Juna on modulaarinen joten sitä voi hankkia eri pituuksilla. Näin voidaan tilata raitiojuna joka on pituudeltaan sopiva Satakunnan raideliikenteen tarpeisiin. Siemens on valmistunut toisesta raitiovaunutyypistään Combinosta hybridversion Saksan Nordhauseniin. Lisää vaunuja on tilattu Mulhauseen rakennettavaan duoraitio-järjestelmään


+ Modulaarisuus
- Dieselversiosta ei käyttökokemuksia
- Hinta toteutuneiden kauppojen mukaan
Siemens Avanto Pariisin T4-linjalla

Regio-Citadis Rotterdamissa

Alstom Regio-Citadis/Citadis Dualis:
Yli tuhat Citadis raitiovaunua on käytössä ympäri Eurooppaa. Kasselissa Saksassa käytössä on sekä 2-toimisia että diesel-sähkö versioita. Yhteensä vaunuja on tilattu tai käytössä 110 kpl. Vaunussa on 93 istuma- ja noin 130 seisomapaikka eli yhteensä 220 paikkaa. Vaunun uusimman variaation nimi on Citadis-Dualis, jonka 42 metristä versiota ranskalainen SNCF on tilannut 31 kpl käytettäväksi
paikallisraideliikenteeseen. Lisäksi on optio 169 vaunusta. Tässä kaupassa yhden vaunun hinnaksi tuli 3,2 milj.euroa. Tätä vaunua on saatavana lyhimmillään 32 metrisenä mallina, jossa on noin yhteensä noin 180 matkustajapaikkaa.


+ Modulaarisuus
+ Laaja käyttäjäkunta
- Dualis-mallista ei vielä käyttökokemuksia
Flexity Link:
Bombardierin valmistama 50 prosenttisesti matalalattiainen raitiojuna. Juna on käytössä monissa paikoissa ympäri Eurooppaa esimerkiksi Saarbruckessa, Saksassa. 37 metriä pitkässä vaunussa on yhteensä 243 paikkaa, joista istumapaikkoja on 96 ja seisomapaikkoja 147 (4 hlö/m2). Saman valmistajan hyvin pitkälle tätä mallia vastaava on ollut käytössä jo lähes 10 vuotta Tukholman Tvärbanalla. Hybrid-versiota ei ole valmistettu.


+ Kalustoa ollut käytössä jo vuosia Pohjoismaissa
- Ei dieselversiota
- Käytössä oleva malli liian suuri (37m)
Flexity Link raitiojuna
Raitiojuna Alicantessa
Vossloh Train-Tram:
Saksalaisen Vosslohin Espanjan Alicanteen rakentama raitiojuna. Kokonaiskapasiteetti on noin 200 matkustajaa, joista 92 on istumapaikkaa. Matalalattia osuus on noin 60 prosenttia. Alicanten vaunu toimii vain 750V jännitteellä joten ei ole virallisesti duoraitiovaunu vaikka soveltuukin liikennöimään 100km/h nopeudella.


+ Valmistajalla vankka osaaminen raide infrastruktuurista kokonaisuudessaan.
- Ei dieselversiota
- Vaunun pituus 37m liikaa
- Vaunu käytössä 1000mm raiteilla

Blogitekstien asiasanat