Malli 1: Linjat: Duoraitiolinjat - Mäntyluoto-Kokemäki - Mäntyluoto-Harjavalta - Parkano/Kankaanpää-Tiilimäki Raitiolinjat - Pormestarinluoto-Tiilimäki - Vähärauma-Sampola Paikallisjunat - Rauma-KokemäkiKaukojunat: - Pori-Tampere Raitiotieverkon pituus: 14,5km Malli 1:Linjat pysäkkeineen(15.08.2009) | Malli 2: - Mäntyluoto-KokemäkiLinjat: Duoraitiolinjat - Mäntyluoto-Harjavalta Raitiolinjat - Vähärauma-Sampola Paikallisjunat - Rauma-Kokemäki - Parkano/Kankaanpää-Ulasoori Kaukojunat: - Pori-TampereRaitiotieverkon pituus: 10km | Malli 3: - Mäntyluoto-KokemäkiLinjat: Duoraitiolinjat - Mäntyluoto-Ulvila - Parkano/Kankaanpää-Tiilimäki Raitiolinjat - Pormestarinluoto-Tiilimäki- Vähärauma-Mikkola Paikallisjunat - Rauma-Kokemäki Kaukojunat: - Pori-TampereRaitiotieverkon pituus: 19,5km |
Linjaston suunnittelussa lähtökohtana on ollut yhden vaihdon periaate eli mahdollisuus päästä mistä tahansa pisteestä toiseen riippumatta siitä matkustatko duoraitiovaunulla, taajamajunalla vai linja-autolla maksimissaan yhdellä vaihdolla. Päivittäisessä lähiliikenteessä vaihtojen määrä on minimoitava, jotta se olisi houkuttelevaa nykyisin henkilöautolla liikkuville. Linjaston pääasiallinen vaihtopiste Porissa on Kauppatori. Lisäksi vaihtoja taajamajunista raitioliikenteeseen tapahtuu Rautatieasemalla ja Karjarannassa. Vaihdot kaukoliikenteen linja-autoihin tapahtuvat Matkakeskuksessa. Muualla verkostossa erityisiä vaihtopaikkoja olisi Kankaanpäässä, Pihlavassa, Harjavallassa ja Kokemäellä. Pysäkkien sijoittelussa pääosaa näyttelee Satakunnan asutusrakenne. Rakennettavien katuraitiotieosuuksien vaikutusalueella Porissa asuu keskimäärin 2500 asukasta/ratakm. Saksassa raitiotien perustamisen alarajana on pidetty 2000 asukasta kilometriä kohti.
Myöhempiä laajennuksia Raumalle voidaan liikennöidä Kokemäeltä duoraitiovaunuilla. Raumalla verkosto voidaan viedä katuverkostoon ja näin se myös palvelisi sisäisiä liikennetarpeita. Jos URPO-rata rakennetaan on mahdollista järjestää Pori-Rauma välinen liikenne raiteilla. Tämä yhteys loisi mahdollisuuden länsirannikon kaksoiskaupungille joka olisi keskuksena valtakunnan tasoa. Lisäksi Porissa on erinäisiä paikkoja, joihin voidaan uudis- ja täydennysrakentamisen kautta voidaan saada raitiolinjalle tarvittava väestöpohja. Kokemäeltä Huittisiin suuntautuva jatkoa voisi toimia aloitusinvestointina Helsingin ja Porin väliselle suoralle ratayhteydelle. Satakunnan ja mahdollisen Tampereen seudun raidejärjestelmien yhdistäminen Kokemäen ja Tampereen välillä voi olla järkevää jos verkosto ulottuu Tampereen suunnasta esim. Vammalaan asti. | Näytä suuremmalla kartalla |