Useissa Euroopan maissa Porin kaltaisilla kaupunkiseuduilla on toimivia ja kehittyviä raitiotiejärjestelmiä. Tällä sivulla on mainittu joitakin esimerkkejä Porin kokoisilta kaupunkiseuduilta ja lisäksi esitelty pintapuolisesti nykymuotoisen duoraitiotien syntykaupunki Karlsruhe. Raitioliikenteen valinneilla kaupunkiseuduilla on tajuttu ettei niihin ole mahdollista eikä järkevää rakentaa raskaita ja kapasiteetiltaan usein ylimitoitettuja raskasraidejärjestelmiä. On myöskin havaittu linja-autoihin perustuvien järjestelmien rajallisuus ja niiden vaikeudet houkutella matkustajia henkilöauton käyttäjistä.
Norrköping - Ruotsi
Kaupungin väkiluku: 83,561 (2008)
Alueen väkiluku: 128,060
Keski-Ruotsissa sijaitsevassa Norrköpingissä on 1904 perustettu raitiotie, joka operoi 2 linjalla. Näillä on yhteensä 50 pysäkkiä ja niitä liikennöidään 10 ja 15 minuutin välein. Verkoston pituus on noin 14km. Linjastoa on jatkettu aivan viime vuosina . Myöskin duoraitiolaajennusta läheiseen Linköpingin kaupunkiin on ehdotettu. Raitiotiellä on käytössään 19 raitiovaunua, joista 5 on 2007 vuonna käyttöön otettuja 31 metriä pitkiä Bombardier Flexity Classic vaunuja. Yhteensä raitiovaunuliikenne vastaa 40 prosenttista koko kaupungin joukkoliikennematkoista. Lisäksi Norrköpingistä on paikallisjunaliikennettä Nyköpingin ja Katrineholmin suuntiin tunnin ja Linköpingiin 20 minuutin välein.
|
|
Raitiotietä Norrköpingin Drottninggatanilla |
|
|
Raitiovaunu Nordhausenissa sähköistämättömällä osuudella |
| Nordhausen - Saksa
Kaupungin väkiluku: 44,272(2006)
Alueen väkiluku: 96,628
Saksan keskiosassa sijaitsevassa Nordhausenissa on noin 7km pitkä katuraitioverkko jota liikennöidään kahdella linjalla. Lisäksi verkostoon kuuluu 2004 vuonna avattu 11km pitkä kaksitoimisilla diesel/sähkö raitiovaunuilla liikennöitävä linja. Kaupungin sisäisillä linjoilla liikennöidään 10 min vuorovälillä ja seudullista linjalla tunnin vuorovälillä. Kalustoon kuuluu 10 Siemens Combino vaunua joista kolme dieselaggregaatilla varustettuja duo-versiota. Lisäksi käytössä on myös käytettynä entisen Länsi-Saksan alueelta hankittuja vaunuja. Paikallisjunat Northeimin, Erfurtiin ja Halleen tunnin välein.
|
Vélez-Málaga - Espanja
Kaupungin väkiluku: 67,697(2008)
Alueen väkiluku: 184,352
2006 avattu raitiotie yhdistää Vélez-Málaga (70,000 asuk.) Torre del Mar:en (20,000 asuk.) rannikkokaupunkiin. Raitiotiellä on 1 linja ja 9 pysäkkiä ja sen pituus on 4,7km. Raitiotiellä liikennöidään noin puolentunnin vuorovälillä. Linjan pidennys 1,3 kilometrillä on rakenteilla. Linjalla käytetään CAF:in valmistamia 32 metrisiä raitiovaunuja. Raitiolinjalla on vuosittain 1,2 miljoonaa matkustajaa. |
|
Raitiovaunu Vélez-Málagan ja Torre del Maren välillä |
|
|
Raitiovaunu pysäkillä Karlsruhessa |
| Karlsruhe - Saksa
Kaupungin väkiluku: 288,917
Alueen asukasluku: 713,193
Eteläisessä Saksassa sijaitsevan Karlrsuhen mukaan nimetyssä Karlsruhen mallissa raitio ja raskasraideliikenne käyttävät osin samoja raiteita. Noin Pääkaupunkiseudun kokoisella Karlsruhen kaupunkiseudulla nykyisen kaltaiset duoraitiovaunut otettiin käyttöön 1992. Linjastot ulottuvat pitkälle naapurikaupunkeihin asti joidenkin linjojen linjapituuden ollessa yli 100km. Yhteensä Karlsruhen linjaston pituus on 341km josta 116km rautatieverkolla. Samankaltaista mallia käytetään Saarbruckessa jossa ei ollut vastoin Karlsruhea ollenkaan raitiotietä ennen duoraitiotie rakentamista.
|
Satakunnassa:
Pori:
Kaupungin väkiluku: 83,081(2011)
Alueen väkiluku 138,615
Porissa vuosittainen paikallisliikenteen matkamäärä on 1,8 milj matkaa. Matkamäärä asukasta kohden on Suomen 10 suurimmasta kaupungista pienin. Taajaman asukasluvulla mitattuna Porin ja Ulvilan keskustoista muodostuva taajama on seitsemänneksi suurin Suomessa. Suuremmista taajamista Helsingissä ja Lahdessa on seudullista paikallisraideliikennettä. Tampereella ja Turussa taas suunnitellaan vakavasti sekä raitio- että paikallisjunaliikenteen aloittamista. Yhteenlaskettuna Porin ja Pohjois-Satakunnan seutukunnat muodostavat 163,000 asukkaan alueen.
Alueen radanvarsikunnat:
Satakunnan radanvarsikuntien asutus on paikoittain varsin tiheää kun taas toisaalta niihin kuuluu myös suuria harvaan asuttuja alueita kuten Kullaan alue Ulvilan kaupungissa. Kuitenkin suurin osa väestöstä on keskittynyt Kokemäenjokilaaksoon, jossa myös Tampere-Pori rautatie kulkee. Myös Pori-Kankaanpää suunnassa lähes kaikki taajamat sijaitsevat alle 1km päässä rautatiestä. Poriin suunnitellun raitiotieverkoston pituus voisi olla noin 15 kilometriä. Kokemäelle, Mäntyluotoon ja Kankaanpäähän ulottuvat rautatieosuudet pidentävät verkoston kokonaispituuden aina 120 kilometriin asti.
Pohjois-Euroopan raitiotiet:
Suomi:
Helsinki
Ruotsi:
Tukholma, Göteborg, Norrköping
Norja:
Oslo, Bergen, Trondheim
Viro:
Tallinna
Latvia:
Riika, Väinänlinna, Liepaja
Suunnitteilla:
Turku, Tampere, Mälmö, Kööpenhamina, Aarhus, Stavanger
Päivitetty: 20-11-2012