Viime viikon uutinen maakunnan raideliikenteestä oli VR Oy:n liikenne -ja viestintäministeriön (LVM) kanssa solmima yksinoikeussopimus, joka tuo Pori-Helsinki välille yhden edestakaisen IC2 junan 7.kesäkuuta 2010 lähtien. Juna lähtee Porista aikaisin aamulla ja palaa illaksi Poriin.
Uutinen Satakunnan Kansassa:
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite/Satakunta/1194631607035/artikkeli/intercity+palaa+porin+radalle.html
Alla hieman spekulaatiotani Vaunut.orgissa
Vs: InterCity palaa Poriin
"Spekulaatiota: Uutisessa sanotaan "aikaisin aamulla". Onko 6:30 aikaisin? Mahdollinen voisi olla IC2 160 eli lähtöaika Porista olisi noin 04:00? IC2 runkohan seisoo nykyisin Tampereella. Muutoksen jälkeen runko seisoisi yön Porissa. Toivotaan kuitenkin että tuo IC2 166 on kyseinen juna. Täydentäisi mukavasti tarjontaa ollessa perillä Tampereella 07:50.
Nyt kun henkinen apina eli suoran junayhteyden puute saadaan poistettua, ehkä voidaan ruveta todella kehittämään Satakunnan suunnan raideliikennettä.
Mahdollisia keinoja voisi olla(näkökulmasta riippuen) mm.
Esteetön kalusto,
Suurempi nopeus/kiihtyvyys kalustolle --> lyhyempi matka-aika/lisäpysähdykset,
Lisätarjonta,
Lippujärjestelmän kehittely(Seutulippu??),
Rauman liikenne.
Mieluiten toteutetaan nämä kaikki. Seutulippu voisi olla nopeasti toteutettavissa. Lähivuosina taajamajunakalusto kuitenkin vaihtuu, jolloin toivottavasti saadaan esteettömyys ja suurempi kiihtyvyys."
Hieman jatkopohdintaa:
IC2 Poriin. Kysyn itseltäni: Mitä sitten? Matka-aikahan junalla tulee olemaan 3:30min, joten nopeampaa yhteyttä Helsinkiin odottaneet joutunevat pettymään. Nopeinta on edelleen vaihtaa Tampereella Pendolinoon. Tällöin matka-aika on lyhimmillään 3:05, mutta monella junalla 3:15. Lisäksi vaihto on tehty suhteelliseen helpoksi: Laiturilta toiselle voi liikkua käyttäen joko liukuportaita tai hissiä. Lisäksi osa tästä on lämpimissä sisätiloissa. Näin siis jos Pendolino on ajoissa ;)
Etätyön teko on IC-kalustossa helpompaa, mutta eikö oikea ratkaisu olisi ollut korvata kaikkien Pori-Tampere taajamajunien kalusto IC-vaunuilla? Tai toisaalta lisätä edes yksi vaunu, joka on esteetön ja jossa on virtapistokkeet kannettaville tietokoneille.
Suora IC2 vuoro liittyy VR Oy:n ja liikenne -ja viestintäministeriön (LVM)n väliseen sopimukseen, jolla VR:lle taataan yksinoikeus kaikilla liikennöimillään väleillä seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Käytännössä siis estetään uusien toimijoiden tulo markkinoille ja näin betonoidaan VR:n monopoliasema kun sitä ei EU:asetuksen takia lakitekstillä enää voi määrätä.
Yksinoikeuden perusteluna on julkisen palvelun velvoite. Julkisen palvelun velvoitteeseen ei kuitenkaan kuulu esimerkiksi liikenne Raumalle vaikka kyseessä on 40.000 asukkaan kaupunki. Kyse siis hieman erilaisesta julkisesta palvelusta kuin esimerkiksi Yleisradion vastaava.
Tulevaisuudessakin suurin osa Pori-Tampere välin matkustajista tulee matkustamaan taajamajunilla IC2 junan sijaan. Uuden yhteyden merkitys riippuu paljolti siitä mihin aikaan se Porista lähtee. Parhaimmillaan se voi parantaa työssäkäynti- ja opiskelumahdollisuuksia Porista Tampereelle olemalla perillä noin 07:50.
Yksinoikeuden perusteluna on julkisen palvelun velvoite. Julkisen palvelun velvoitteeseen ei kuitenkaan kuulu esimerkiksi liikenne Raumalle vaikka kyseessä on 40.000 asukkaan kaupunki. Kyse siis hieman erilaisesta julkisesta palvelusta kuin esimerkiksi Yleisradion vastaava.
Tulevaisuudessakin suurin osa Pori-Tampere välin matkustajista tulee matkustamaan taajamajunilla IC2 junan sijaan. Uuden yhteyden merkitys riippuu paljolti siitä mihin aikaan se Porista lähtee. Parhaimmillaan se voi parantaa työssäkäynti- ja opiskelumahdollisuuksia Porista Tampereelle olemalla perillä noin 07:50.