Alla pari kirjoittamaani kommenttia oikorata keskusteluun
- Joona
Satakunnan Kansan sähköinen keskustelupalsta Verkko-Birgit 8.10.2009:
"Lohja/Nummela-Helsinki välin toteutuminen on suhteellisen varmaa lähitulevaisuudessa. Tällä lyhyellä pätkällä merkittävän osan koko oikoratahankkeen väestöpohjan liikkumistarpeet pääkaupunkiseudulle on tyydytetty.Joukkoliikennefoorumi 8.10.2009:
Vertaillaan suoraa oikorataa Forssan kautta ja toista vaihtoehtoa: Kokemäki-Toijala oikorataa keskenään:
Pori-Forssa-Espoo-Helsinki
Kokonaispituus noin 230km
, josta uutta rataa 170km
Realistinen matka-aika 1h 45min
Kustannukset(6milj/km): 1,1mrd.euroa
Pori-Huittinen-Toijala-Helsinki
Kokonaispituus noin 270km
, josta uutta rataa 85km
Realistinen matka-aika 2h
Kustannukset(6milj/km):0,5 mrd.euroa
Pähkinän kuoressa: Matka-ajan tiputtaminen nykyisestä tunnilla ja 5 minuutilla maksaa noin 500 miljoonaa euroa rakentamalla Toijalan oikorata. Minuutin aikasäästön hinnaksi tulee 7,7 miljoona.
Forssan oikoradan hinta säästettyä minuuttia kohti on 13,7 miljoona euroa eli melkein kaksinkertainen. Kalliita minuutteja.
Kysymys kuuluu: Kuinka paljon olemme valmiita maksamaan 15 minuutin säästöstä välillä Pori-Helsinki? Ja toisekseen olemmeko valmiita odottamaan 15 minuuttin lisäaikasäästöä 20-30 vuotta, kun voisimme saada 1h 15min 10-20 vuoden ajanjaksolla?
Kokemäki-Huittinen-Toijala radan on kokoluokaltaan samansuuruinen verrattuna esimerkiksi Lahden oikorataan ja ELSA-rataan. Forssan oikoradasta ei voi sanoa samaa. Toijala-Kokemäki radalla saataisiin myös Itä-länsi suunnassa liikkuvia tavarajunia pois ongelmalliselta Pispalan kannakselta Tampereella.
Pääasia on pitää silmät avoinna ja tutkia asioita eikä ottaa annettuja muka totuuksia automaattisesti faktoina..."
"Realistinen hanke olisi mielestäni Kokemäki-Toijala oikorata. Rata lyhentäisi matka-aikaa Porista Helsinkiin noin kahteen tuntiin. Uutta rataa tarvittaisiin noin 85km verrattuna nyt ehdotetun oikoradan 170 kilometriin. Kustannuksilta hanke olisi kaiketi samaa luokkaa kuin Lahden oikorata. Lisäksi radan kautta voitaisi ajaa kaikki idästä länsirannikon satamiin menevät tavarajunat. Tämä vapauttaisi ratakapasiteettia Tampereen lähijunaliikenteelle ja poistaisi monta tavarajunaa Pispalan kannakselta. Ainakin kaikki Jämsänkoskelta ja Jämsästä Raumalle menevät junat ja monia muita. Kokemäki-Lielahti rataa kulkevat matkustajajunat voitaisiin muuttaa osaksi Tampereen tulevaa lähijunaverkosto lisäämällä niille pysähdyksiä. Porista Tampereelle yhteydet nopeutuisivat nykyisestä ja tarjonta lisääntyisi, koska Toijalassa olisi mahdollisuus vaihtaa Tampereelle meneviin juniin."