Vieraskirja

| |

Vieraskirja lyhyitä palautteita varten. Viimeisin viesti löytyy sivun alareunasta. Jos haluat jättää viestin keskusteluun itse klikkaa kohdasta "Lähetä kommentti".

12 viestiä:

Anonyymi kirjoitti...

Hyvät Sataraidesivujen tekijät !

Sivut ovat upeat ja antavat sopivasti ajatuksia ja virikkeitä, miten Porin seudulla voitaisiin järjestää raideliikennettä.

Keskikokoisten kaupunkien listaan voisi lisätä myös Trondheimin raitiovaunuliikenteen.

Sakari Aalto
Ulvila

Joona kirjoitti...

Kiitos kommentista ja vieraskirjan korkkaamisesta! Trondheim löytyy kyllä Pohjois-Euroopan raitiotiejärjestelmien listalta Muualla-sivulta, mutta noihin esimerkkeihin sitä ei ole tullut otettua koska kyseinen järjestelmä on ollut lakkautusuhanalainen eikä sitä ole juurikaan kehitetty sitten 80-luvun kalustohankintojen. Esimerkit on pyritty ottamaan eri puolilta Eurooppaa.

Mekla kirjoitti...

Hei!
Tämä on juuri sitä mitä meillä tarvittaisiin. Paitsi paikallisliikennettä kohentamaan, niin Urpo-radan saaminen alkaa olla nykyisten kuljetusten ja niiden ilmastoa vahingoittavien tekijöiden takia välttämätöntä.

Loistava aloitus ja hienot sivut! Olen mielelläni mukana, jos vain jotenkin pystyn auttamaan!

Tapio Meri
Pori

Anonyymi kirjoitti...

Upea visio! Nyt liikkeelle ihmiset ja pirttihirmut, jotta saadaan toteutukseen.

Jos jokainen kunta kohdallaan ottaa radan ajaakseen ja sitkeästi huomioi asian maankäytön suunnittelussaan, rakenteet tulevat sellaisiksi, että mahdollista on.

Pori-Haapamäki -ratahanke oli aikoinaan vuosikymmenten asia ja toteutettiin vähäisemmällä asukaspohjalla ja kansallisvarallisuudella kuin nyt on mutta liikennepolitiikka oli toista, rautatieliikennettä painotettiin - ja paljolti kehityksen ja nuukuuden nimis.

Vaan nyt on rikastuttu ja rakennettu infrastruktuuri kumipyörille, joille öljyn hintapaineissa parempaa väylää kannatta vetää vain muutamaan kasvukeskukseen, ja vielä parempi, jos ei tarvitsisi tehdä ollenkaan, kaikki pääkaupunkiseudulle suureen kansantalouden tehtaaseen, riittää rahaa mukavammin niille, jotka sen tähärellisempää käyttämistä ymmärtävät.

Tulevaisuuden rakentaminen ei ole kuolemantauteja mutta paikoilleen jääminen on. Tommoses skaalas on ajattelun oltava, jos meinataan muutakin rustata kuin säppiä oveen.
Mattoa alta nykivistä ei kannata kamalasti välittää, niitä aina tulee ja non sitte kyllä ensimmäisinä junas huutamas, jotta pois alta, juna tulee!

Ilmaston muuttuminen ja öljyn hinta tekevät sen, että radat rakennetaan uudelleen. Ajasta vain on kysymys, toivottavasti sitä piisaa.

Rahan puutetta sanotaan moneen syyksi vaan on se ollut kallista ilmaston muuttaminen nykyiselleenkin, saati jatkossa.

Ei ne Helsingistä tule tarjoamaan jos ei kehdata asioitamme maakunnista ajaa, saati vaatia. Monelle poliitikolle se on urakehitys sillä lailla yhteinen hyvä, etteivät halua rasittaa kavereita pienemmillä asioilla.

Voimasanan tämä tähän loppuun tarttis vaan en arvaa laittaa nottei tule vaikutelmaa, että ovat henkimaailman asioita. Hengen kylläkin.

Pentti Luodetlahti

Anonyymi kirjoitti...

Paikallisjuna Pori-Kokemäki

Karhukuntaneuvosto on päättänyt selvittää taajamajunaliikenteen mahdollisuudet Porin ja Kokemäen välillä. Asia on ollut esillä myös Ulvilan teknisessä lautakunnassa valtuustoaloitteen pohjalta.
http://www.ulvila.fi/paatokset/kokous/KOKOUS-1037-6.HTM
Taajamujunaliikenteen käynnistyminen todennäköisesti innostaisi kuntia tiivistämään asutusta ja kaavoittamaan rakennusala vanhojen asemien ja uusien seisakkeiden ympärille, mikä entisestään lisäsi junaliikenteen kannattavuutta. Taajamajuna muodostaisi myös sopivan runkolinjan, jonka ympärille olisi hyvä suunitella muu alueellinen joukkoliikenne. Toivottavsti junaa ja bussia ei aseteta vastakkain vaan nähdään, että moelmpia tarvitaan houkuttelevan ja toimivan joukkoliikenteen järjestämiseen.

Sakari Aalto
Ulvila

Joona kirjoitti...

Tämä on hyvä kuulla.

Toivottavasti esiselvityksessä ei sorruta ns. mammuttitautiin. Esimerkiksi tunnin välein Kokemäki-Mäntyluoto välillä kulkeva lähijuna ei edellytä välttämättä kaksoisraidetta vaan kohtauspaikat riittävät.

Martti Salomaa kirjoitti...

Eikö olisi mielekkäämpää kokeilla johdinautoliikennettä ? Alkuinvestoinnit olisivat paljon pienemmät. Ja oleellisinta on se että matkustajamäärät siellä johdinautolla toisivat paremmat hyötysuhteen. Täällä Helsingissä suunnitellaan uusia raitiolinjoa, mutta nyt on havahduttu siihen, että moni niistä voisikin olla johdinautolinja.

Joona kirjoitti...

Sen enempää ottamatta kantaa Joukkoliikennefoorumilla virinneeseen konfliktiin: Meri-Porin eli Mäntyluodon suunnassa esimerkiksi on kaksi päätietä jotka molemmat kulkevat nykyiseen asutusrakenteeseen nähden hankalasti. Toinen on nopea ja kulkee sivussa asutuksesta. Toinen taas on hidas mutta asutuksen lähellä. Näiden välissä kulkee Pori-Mäntyluoto rautatie joka siis yhdistäisi kaksi eri tavoitetta: Nopeuden ja toisaalta kattavuuden. Tämä eräs merkittävä näkökulma.

ultrix kirjoitti...

Onkos tämä tuttu? http://www.alkutieto.fi/ltyot.htm#aitta

Joona kirjoitti...

On kyllä. Linkki löytyy Linkit-sivun lopusta. Sinällään hyvä suunnitelma, mutta vaatii käytännössä Aittaluodon alueen poistumisen teollisuuden käytöstä. Lisäksi yksittäisenä linjana voi olla liian pieni. En ole A. Alulta tuota työtä kysynyt, vaikka voisikin olla mielenkiintoista luettavaa ja ihan yleisen levityksenkin ansaitseva. Vastaavaa kehitystä tapahtuu tällä hetkellä keskustan länsipuolella Karjarannassa, mutta toistaiseksi ilman raideliikennettä :)

http://poritieto.com/index.php?title=Aittaluoto
http://fi.wikipedia.org/wiki/Karjaranta

Tapio Meri kirjoitti...

Hei J.P.! Nyt kun olen paneutunut enemmän Länsi-Porista esittämääsi näkemykseen siirtää osa lähiliikenteestä kiskoille, olen entistä vakuuttuneempi asian oikellisuudesta. Olen virittämässä keksustelua SK:n mielipideosastolla-
T. Tapio Meri

Anonyymi kirjoitti...

Hienot sivut, pidetään unelma elossa!

Blogitekstien asiasanat